חזרה לרשימת עמיתים
מחזור ח' 2019-2018

עו"ד ד"ר אורי שרון




עו"ד ד"ר אורי שרון היה עמית ממשק במשרד האוצר לצד דלית זילבר, מנכ"לית מִנְהל התכנון. היום אורי הוא מרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן וחבר פורום האקלים של נשיא המדינה.

עו"ד ד"ר אורי שרון סיים תואר ראשון ושני (בהצטיינות) במסלול הישיר למאסטר בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, ותואר שני (בהצטיינות) ודוקטורט במשפט סביבתי מאוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה, ארה"ב. במהלך לימודי הדוקטורט כיהן אורי כעמית במכון קינן לאתיקה של אוניברסיטת דיוק ובמרכז מרקטוס לכלכלה פוליטית של אוניברסיטת ג'ורג' מייסון בוושינגטון. במסגרת עבודת הדוקטורט, חקר אורי כיצד חוקי הקניין של מדינות שונות משפיעים על ההתמודדות של קהילות עם אתגרים סביבתיים, והציע שינויי חקיקה שיקדמו פתרונות מקומיים וגלובליים לנזקי שינוי האקלים ואתגרים הנובעים מפיתוח ושימור סביבתי.

במהלך שהותו כדוקטורנט בארה"ב, פעל אורי כחוקר במכון ניקולס למדיניות סביבתית של אוניברסיטת דיוק, וביצע מחקרי מדיניות בתחום השווקים הסביבתיים ושירותי המערכת עבור גופים בינלאומיים ועבור הממשל הפדרלי האמריקאי. אורי כיהן כחוקר אורח במספר ארגוני סביבה מובילים בארה"ב, ביניהם Earthjustice ו-Southern Environmental Law Center, ופעל כיועץ סביבתי בתחום האנרגיה המתחדשת בפירמת ייעוץ אמריקאית מובילה. אורי כיהן כמנכ"ל האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה מפברואר 2021 עד מרץ 2023, וכיום הוא סגל ומרצה למשפט ומדיניות סביבתית בפקולטה למשפטים של בר אילן.

במסגרת תכנית ממשק פעל אורי במספר תחומים:

תכנון מוטה תחבורה מקיימת – אורי היה אחראי לכתיבת מסמכי מדיניות לתכנון עירוני המקדם את השימוש בתחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים והליכה על פני תנועה ממונעת ברכב פרטי. מטרת מסמכי המדיניות לשנות את תפיסת העולם במוסדות התכנון מתכנון מוטה רכב פרטי, לתכנון עירוני המתעדף תנועה מקיימת ומייצר מרחבים עירוניים נעימים להליכה ומשורתים באופן יעיל על ידי אמצעי תחבורה בני קיימא.

התכנית האסטרטגית להפחתת פליטות גזי חממה – אורי היה חבר בזרוע המבנים והעירוניות של התכנית האסטרטגית של מדינת ישראל להפחתת פליטות גזי חממה בהתאם לאמנת פריז. במסגרת זו, פעל אורי לגיבוש יעדים קשיחים ומדדים למעבר לבניה ירוקה ותכנון אורבני צפוף המפחית את חתימת האנרגיה העירונית.

התכנית האסטרטגית לדיור – בהתאם להחלטת ממשלה 2457 פועל מינהל התכנון לייצר מלאי תכנוני של 1.5 מיליון יחידות דיור, לרבות התשתיות התומכות בהן, על מנת לספק את צרכי הדיור של מדינת ישראל עד לשנת 2040. כעמית ממשק במינהל התכנון אורי השתתף בכתיבת פרקי התכנית האסטרטגית וביצע מחקרים תומכים במטרה לדייק את חיזוי צרכי המשק והאוכלוסיה בעשורים הקרובים.

ממשק היא פלטפורמה ייחודית מסוגה. אין עוד תכנית במדינת ישראל שמאפשרת לאזרחים המחויבים לעשייה ציבורית להשאיר חותם משמעותי על הסביבה והחברה בישראל בפרק זמן כה קצר.

ההשפעה של אורי על הסביבה בישראל: כתיבת מסמך העקרונות לתכנון מוטה תנועה בת קיימא

רבות מהערים בישראל מתוכננות באופן המתעדף תנועה ברכב פרטי על פני צורות תנועה סביבתיות יותר כמו הליכה, רכיבה על אופניים ותחבורה ציבורית. מסמך העקרונות לתכנון מוטה תחבורה בת קיימא שניסחתי והופץ ללשכות התכנון בפברואר 2019 משנה את סדר העדיפות התכנוני ומעניק את הבכורה לצורות תנועה בנות קיימא. זהו מסמך פורץ דרך המשנה את השיח התכנוני בישראל ומקדם יצירה של מרחבים אורבניים צפופים, נעימים והליכתיים שהופכים תנועה בת קיימא לאטרקטיבית, נוחה ומזמינה. קידום מרחב אורבני התומך בתנועה בת קיימא יפחית את פליטות גזי החממה של ישראל, יסייע בהתמודדות עם בעיית הגודש ויתרום לרווחתם של כלל אזרחי ישראל.

Please complete the captcha.