חזרה לרשימת עמיתים
מחזור ה' 2016-2015

ד״ר גל-חגית קרסו-רומנו




ד״ר גל-חגית קרסו-רומנו היתה עמיתת ממשק במינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים, ושימשה יועצת מדעית למנהל המינהל מרדכי כהן. כיום גל היא יועצת מחקר עצמאית במשרדי הממשלה, ראש התוכנית ללימודי קיימות וממשל במכללה האקדמית תל חי, ומנהלת האתר "קיימות מוניציפלית" המנגיש כלים לפיתוח ולשמירה על ערכי הקיימות ברשויות המקומיות.

לגל תואר ראשון בביולוגיה מהאוניברסיטה העברית, ודוקטורט (במסלול ישיר) מהמחלקה למיקרוביולוגיה מולקולרית ולביוטכנולוגיה באוניברסיטת תל אביב. כמו כן, היא בוגרת פוסט-דוקטורט מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק. במסגרת מחקרה, פיתחה גל מודל לזיהוי ואפיון רשתות גנטיות של תכונות המושפעות מגורמים גנטיים וסביבתיים. בין היתר, חקרה את ההשפעה של קפאין ושל אלכוהול על הזדקנות תאית והתמרה סרטנית.

גל מאמינה שאסטרטגיה שמשלבת כלכלה וסביבה תביא לשיפור איכות החיים, לצמצום התלות של הרשויות בתקציבי המדינה, לשיפור השירותים המוניציפאליים הניתנים לתושבים ולצמצום פערים סוציו-אקונומים בחברה הישראלית.במסגרת האתר "קיימות מוניציפלית" שגל מנהלת, ניתן לקרוא עוד על האסטרטגיות השונות.

במסגרת תכנית ממשק עסקה גל בכלכלת שלטון מקומי תוך פיתוח וקידום אסטרטגיה לפיתוח סביבתי והתייעלות אנרגטית כמנוף לצמיחה כלכלית ברשויות.

גל ביצעה מחקר על כלכלת השלטון המקומי בארץ ובעולם הכולל את אפיון דפוסי ההכנסות וההוצאות של הרשויות וכן מיפוי החוזקות, האתגרים והחסמים העומדים בפניהן. המחקר שימש חוקרים רבים ואנשי מקצוע בתחום ואף צוטט בדוח מבקר המדינה.

מטרת המחקר להוות בסיס לפעילות צוות מחקר רב-תחומי שכולל מומחים בתחום סביבה וקיימות, תכנון ערים, סוציולוגיה, מינהל ומדיניות ציבורית ושלטון מקומי. יחד עם גל, פעל הצוות לגיבוש מתווה לפיתוח כלכלי בר קיימא ברשויות המקומיות ולמתן המלצות לכיווני פעולה אופרטיביים (כיוונים קצרי טווח וארוכי טווח), בעלי היתכנות מימוש ברשויות המקומיות על מאפייניהן הייחודיים, וכן עמל על כתיבת מדריך לצעדי המשך על ידי משרד הפנים והרשויות המקומיות.

כיווני הפעולה של הצוות כללו:

  1. תכנון אזורי תעשייה – גיבוש אסטרטגיה להגדלת מקורות ההכנסה של הרשות על ידי תכנון תמהיל אופטימלי של מבני תעשיה ומגורים, בחירת סוגי מסחר ותעשייה המתאימים לאופי הרשות והקמת אזורי תעשייה מקיימים.
  2. תיירות סביבתית –  יצירת מקורות הכנסה המבוססים על פיתוח סביבתי ותיירות הנשענת על החוזקות המובנות של הרשות כדוגמת פארקים, נופים ומקורות מים, מסלולי אופניים וכו'.
  3. התייעלות אנרגטית – חסכון בהוצאות הרשויות לטווח ארוך המבוסס על טכנולוגיות חדישות להתייעלות אנרגטית לרבות שיפור תאורת הרחוב, איסוף פסולת יעיל, שימוש במקורות אנרגיה מתחדשת, יצירת תשתית לתחבורה ציבורית ואופניים, אימוץ טכנולוגיות של ״עיר חכמה״ ועוד.
  4. פיתוח סביבתי ותכנון עירוני כמנוף לפיתוח כלכלי ברשויות המקומיות.

גל כותבת החל משנת 2011 את הבלוג האישי "מארון הקודש אל פסל החירות". עם סיום שנת ממשק, פרסמה פוסט המספר על החוויה המשמעותית של ההשתתפות בתכנית ועל ההתנסות בעבודה במשרד ממשלתי.

Please complete the captcha.