חזרה לרשימת עמיתים
מחזור ד' 2015-2014

ד"ר מירי צלוק




ד"ר מירי צלוק היתה עמיתת ממשק במשרד להגנת הסביבה לצד המדענית הראשית, ד"ר סיניה נתניהו. לאחר שנתה בממשק, שמשה כאקולוגית ברשות הטבע והגנים וכמרצה לתחום מערכות מידע גיאוגרפיות (GIS) במכללת אחווה. היום מירי עובדת כיועצת אקולוגית-סביבתית התומכת בארגונים ומשרדי ממשלה בהטמעת עקרונות אקולוגיים ומרחביים בפיתוח. בין השאר, היא מנהלת שטחי טבע לשימור באירגון This is my Earth ויועצת לארגון הבריאות העולמי.

מירי בעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי, שבמהלכו התמחתה בפיתוח כלים מרחביים להבנת תהליכים אקולוגיים ולשמירת טבע. מחקרה התבצע בשמורת איתושה שבנמיביה, שם ביצעה מדידות צמחייה נרחבות ופיתחה מודלים לאפיון צמחייה באזורים צחיחים למחצה בעזרת צילומי לוויין. מידע זה סייע לה בהבנת דגמי תנועה והתנהגות של פילים ובעלי חיים אחרים בשמורה.

למירי תואר ראשון בביולוגיה מהאוניברסיטה העברית ותואר שני ממכון ויצמן למדע. מגיל צעיר עסקה מירי בחינוך סביבתי, כולל התנדבות במרכז לשימור חיות בר. מירי גם הדריכה בגני חיות, ריכזה את תכנית החינוך הסביבתי של החברה להגנת הטבע בירושלים ולימדה קורסים אקדמיים רבים במדעי הסביבה.

במהלך לימודיה עבדה ד"ר מירי צלוק בשיתוף עם (The Nature Conservancy (TNC – אחת מאגודות שמירת הטבע הגדולות בעולם, ופיתחה עבורם שיטות לניטור השפעת רעייה על שטחי שמירת טבע. המודל שפיתחה משמש עתה את TNC בניטור שטחיהם בקליפורניה.

במסגרת תכנית ממשק מירי פעלה להטמעת ידע אקולוגי בתכנון ובקביעת מדיניות. בנוסף היא קידמה את השימוש בטכנולוגיות חישה מרחוק לניטור, לאכיפה ולתכנון סביבתי. בעזרת מחקר מעשי מקיף שכלל עשרות ראיונות וסקירת ספרות נרחבת היא איפיינה את צרכי המשרד להגנת הסביבה בחישה מרחוק, זיהתה טכנולוגיות מתאימות, וערכה ניתוח כלכלי ומשפטי מקיף לפתרון החסמים לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות בשירות הציבורי.

במסגרת פעילותה כעמיתת ממשק ארגנה מירי יחד עם לשכת המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה, יום עיון לפורום המקצועי ולהנהלת המשרד להגנת הסביבה בנושא "יישומי חישה מרחוק לניהול הסביבה" בשדה בוקר. שימוש במידע לווייני הוא אמצעי מהיר, יעיל ומדויק לניטור, רגולציה ותכנון במגוון רב של תחומים של הגנת הסביבה. פרופסור ארנון קרניאלי, מנהל המעבדה לחישה מרחוק במכון לחקר המדבר ותלמידי המחקר שלו הרצו על מחקרים הרלוונטיים לעבודת המשרד להגנת הסביבה כולל איכות אוויר ומים, שמירה על הים, איכות קרקע, מדידת צמחייה וניהול שטחים פתוחים. חישה מרחוק מיושמת לשימוש סביבתי נרחב מזה כמה עשורים ברחבי העולם והתקווה היא שהכלי יתרום להגנת הסביבה גם בארץ.

 

הצטרפתי לתכנית ממשק מתוך אמונה שהשירות הציבורי יאפשר לי להטמיע שיקולים של שמירת טבע בתהליך קבלת ההחלטות ולהעלות את נושא שמירת המגוון הביולוגי לסדר העדיפויות הציבורי לטובת כל תושבי המדינה.

עדכונים נוספים

טור דעה של מירי התפרסם באתר זווית בנושא הירתמות ישראל למאמץ העולמי להפחתת הפליטות, וליעדים שלקחה על עצמה במסגרת ועידת פריז לשינוי האקלים (COP21). "תרומתה של ישראל למניעת שינוי האקלים ולהתמודדות עם השפעותיו יכולה להיות משמעותית, אך המדינה לא נרתמה עדיין לעניין ברצינות מספקת. עדיין אפשר לשנות את המצב ולקבוע יעדים שאפתניים יותר בתחום הפחתת פליטת גזי החממה."
הכתבה התפרסמה גם באתר וואלה.

Please complete the captcha.