חזרה לרשימת עמיתים
מחזור ה' 2016-2015

ד"ר הדס רענן קיפרווס




ד"ר הדס רענן קיפרווס היתה עמיתת ממשק במשרד להגנת הסביבה לצד המדענית הראשית, ד"ר סיניה נתניהו. כיום הדס עובדת כחוקרת בחברת מקורות, ועוסקת במחקרי טיפול בשפכים והשבה.

להדס תואר ראשון (בהצטיינות יתרה) בגיאולוגיה מאוניברסיטת בן גוריון בנגב ודוקטורט מבית הספר למדעי הסביבה באוניברסיטת דיוק שבצפון קרוליינה, שם חקרה את השימוש בסמנים טבעיים לזיהוי שפיעה של מי תהום לנחלים ואגמים. הדס בילתה שלוש שנים כעמיתת ORISE במשרד המים של הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA), שם שמשה כיועצת מדעית בצוות שכתב את חוק המים הנקיים שיצא בשנת 2015. במסגרת זו גם פעלה לתרגום קשיים בקביעת מדיניות לשאלות מדעיות, ועמלה להגברת הדיאלוג ושיתוף הפעולה בין כותבי המדיניות למדענים וחוקרים באקדמיה ובמכוני מחקר.

כעמיתת ממשק פעלה הדס לקידום התחומים הבאים:

1. קידוחים יבשתיים לחיפוש גז ונפטהדס בחנה את ההשלכות הסביבתיות של פעילויות הכרוכות בקידוחי גז ונפט ביבשה.

2. שרידי תרופות במי קולחין – ישראל היא המובילה בעולם בשימוש במי קולחין מטוהרים, שמהווים כיום כ-70% מהמים המשמשים לחקלאות. בעשורים האחרונים הצטברו עדויות בנוגע להשלכות הסביבתיות של שרידי תרופות המצויים במים מושבים. הדס התעדכנה במדע העכשווי ביותר בתחום, יצרה שיתוף פעולה עם ה-EPA סביב מחקר שערכו בתחום זה, ובשיתוף עם משרד הבריאות בחנה מחדש את השימושים הנעשים כיום בישראל במים מושבים.

3. מוכנות לשינויי אקלים – מרכז הידע הישראלי למוכנות לשינויי אקלים והתכנית הלאומית למוכנות לשינויי אקלים הוקמו כדי לוודא שהרשויות השונות ערוכות לבצע את השינויים הנחוצים כדי להתמודד עם שינויים באקלים המקומי. הדס למדה להכיר את התכנית הלאומית ופעלה לקדמה בקרב הרשויות שלוקחות בה חלק.

4. יוזמת המתאן העולמית – מתאן הוא גז חממה רב עוצמה עם זמן שהות קצר באטמוספרה, ולכן להורדת ריכוזו באטמוספרה תהיה השפעה ניכרת באופן מיידי. ביוזמת המתאן העולמית, אותה יזם ה-EPA בשנת 2004, חברות כיום 43 מדינות הפועלות יחד להורדת פליטות המתאן שלהן לאטמוספרה. הדס בחנה את ההיתכנות והכדאיות של הצטרפות ישראל ליוזמת המתאן העולמית תוך כדי התייעצות ושיתוף פעולה עם ה-EPA.

אני מאמינה ששינוי אמיתי מגיע מראיה מערכתית כוללת ומיצירת שיתופי פעולה במקומות לא צפויים. בדרכים אלה אני מקווה לחולל שינוי משמעותי כעמיתת ממשק.

Please complete the captcha.