חזרה לרשימת עמיתים
מחזור ט' 2020-2019

ד"ר טלי ברמן אלפורט




ד"ר טלי ברמן אלפורט היתה עמיתת ממשק במשרד הבריאות לצד אלי מרום, סגן מנהל אגף הרוקחות, וד"ר תמר ברמן, הטוקסיקולוגית הראשית במערך הארצי לבריאות הסביבה. כיום טלי היא חברת סגל וחוקרת (בדרגת מרצה בכירה) בחוג למדעי החי במכללה האקדמית תל חי. מעבדתה מוקמת במוקד מחקרים אגמון החולה.

לטלי דוקטורט ובתר-דוקטורט באקולוגיה מאוניברסיטת חיפה. בעבודת המחקר שלה בחנה טלי את יחסי הגומלין המורכבים בין יונקים וחרקים אוכלי צמחים. במחקרה שילבה ניסויי מעבדה וניסויי התנהגות עם עבודת שדה, והראתה לראשונה שליונקים אוכלי צמחים יש מנגנוני התנהגות יעילים המאפשרים להם להימנע מאכילת חרקים הנמצאים על הצמח. תוצאות המחקר שלה פורסמו בכתבי עת אקדמיים מובילים בתחום, והוצגו בכנסים בארץ ובעולם.

במהלך לימודיה עסקה טלי בהוראה ובתרגול של קורסי בסיס בביולוגיה, וכן ניהלה את מעבדת הסטודנטים של החוג לביולוגיה אבולוציונית וסביבתית באוניברסיטת חיפה.

במסגרת פעילותה באגף הרוקחות ובמערך הארצי לבריאות הסביבה, עסקה טלי במגוון פרויקטים:

רגולציה של תרופות וטרינריות – טלי ביצעה סקירת ספרות מקיפה ובחנה את הרגולציה הקיימת במדינות שונות במטרה ליעל את הרגולציה של תרופות וטרינריות בישראל. בספטמבר 2019 ערך האיחוד האירופי ביקורת בישראל בנושא רגולציה של תכשירים וטרינריים ובדיקות שארית במוצרים מן החי; טלי סייעה בכתיבת תשובות המשרד לשאלות שהופנו אליו מטעם האיחוד האירופי. כמו כן, היא עבדה על שיפור תהליך הגשת בקשות ליבוא תכשירים וטרינריים חריגים ולשימוש בהם (תקנה 29), הכולל בין היתר עדכון ההנחיות באתר אגף הרוקחות.

צמצום השימוש באנטיביוטיקה במשק החי – בשנים האחרונות הולכות ומצטברות עדויות כי השימוש הנרחב באנטיביוטיקה במשק החי אחראי במידה רבה להתפתחות עמידות אצל חיידקים הפוגעים גם באדם. טלי ביצעה סקירה נרחבת של הנעשה בעולם באשר למדיניות הטיפול בשימוש לא מושכל באנטיביוטיקה במשק החי במטרה לגבש מדיניות בנושא זה בישראל.  טלי כתבה את המסמך "קידום שימוש מושכל באנטיביוטיקה בחיות משק: חיזוק הרגולציה על תכשירים וטרינריים" על מנת למפות את תהליכי הרגולציה של תכשירים וטרינריים בישראל ולהציע פתרונות אפשריים לחיזוק ולשיפור תהליכים שונים.

היערכות משרד הבריאות לשינויי האקלים – ביולי 2018 אישרה ממשלת ישראל את "תכנית הפעולה הלאומית להתמודדות עם שינויי האקלים" (החלטת ממשלה מספר 4079). יחד עם ד"ר קרני קריגל, עמיתת ממשק במשרד להגנת הסביבה, טלי היתה שותפה להכנת תכנית היערכות של משרד הבריאות לשינוי האקלים. התכנית כוללת סקירה מקיפה של ההשלכות הבריאותיות הנובעות משינוי האקלים, מתן עדיפות למדדים שיאפשרו מעקב אחר בריאות הציבור בישראל וכן המלצות לדרכי פעולה. את המסמך המלא ניתן לקרוא כאן. נוסף על כך, טלי השתתפה בכתיבת פרק שינוי האקלים בחוברת 'בריאות וסביבה בישראל 2020' של הקרן לבריאות וסביבה ומשרד הבריאות.

ועדת מומחים בנושא יתושי אדס פולשים בישראל בעידן שינוי האקלים – יחד עם ד"ר קרני קריגל, עמיתת ממשק במשרד להגנת הסביבה, וד"ר נועם ואן דר האל, עמית ממשק במשרד הפנים, טלי היתה שותפה בארגון ועדת מומחים בנושא יתושי אדס פולשים בישראל בעידן שינוי האקלים, שדנה בסיכונים הבריאותיים הצפויים מהתפשטות יתושים מעבירים מחלות, בקידום פתרונות מניעה ובבניית תוכנית ניטור ליתושי האדס בישראל.

 

https://www.linkedin.com/in/noa-meron-0470952/?originalSubdomain=il

אני מאמינה שהחלטות בממשלה, בעיקר אלה הנוגעות לנושאים חשובים כמו סביבה, צריכות להישען על נתונים ועל הוכחות מדעיות. בתור אקולוגית ואדם אוהב טבע וארץ, תכנית ממשק נתנה לי הזדמנות נדירה להשפיע ולקדם ערכים שקרובים לליבי.

ההשפעה של טלי על הסביבה בישראל: כתיבת נייר עמדה הממליץ על דרכים לצמצום השימוש באנטיביוטיקה במשק החי

עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה היא כיום אחד האיומים הגדולים לבריאות האדם, והשימוש הנרחב בה במשק החי אחראי במידה רבה להתפתחות עמידות אצל חיידקים הפוגעים גם באדם. טלי סקרה את הנעשה בעולם באשר למדיניות הטיפול בשימוש לא מושכל באנטיביוטיקה במשק החי במטרה לגבש מדיניות בנושא זה בישראל. יישום מדיניות זו חשוב למען בריאותנו כיום ובריאות הציבור בעתיד.

Please complete the captcha.