חזרה לרשימת עמיתים
מחזור ט' 2020-2019

ד"ר נועם ואן דר האל




ד"ר נועם ואן דר האל היה עמית ממשק במשרד הפנים לצד אדית בר, מנהלת מִנְהל הפיתוח. לאחר מכן נועם עבד כיועץ סביבה בחברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא. כיום נועם משמש כמדען של חברת Miden.tech הפועלת לאיפוס פחמני.

נועם הוא בוגר תואר ראשון בביוטכנולוגיה ובמדעי הסביבה ממכללת תל חי, בעל תואר שני מהאוניברסיטה של אמסטרדם, הולנד, ובעל תואר שלישי מבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה. במהלך לימודי התואר השני שלו באמסטרדם ערך נועם מחקרים באזור הקריבי על תפוצה של ספוגי ים ועל השבה של מין קיפודי ים שכמעט ונכחד מהאזור שני עשורים קודם לכן.

עם חזרתו לישראל עסק נועם בחינוך סביבתי-ימי: הוא לימד את נושא מדעי הים בבית הספר לקציני ים – אורט, אשדוד, וליווה בתי ספר בתכניות סביבתיות תחת מחלקת החינוך של איגוד ערים אשדוד – חבל יבנה, והרשת הירוקה. במקביל, הוא השתלב כמתאם אזור דרום של תכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה, וכן פעל להקמתן של שמורות טבע ימיות לאורך הים התיכון של ישראל ולטיפול במפגע הפסולת שקיים בימים ולאורך החופים.

במחקר הדוקטורט שלו עסק נועם בנושא חלקיקי המיקרו-פלסטיק המצויים בים והשפעותיהם על הדגה ועל האדם. הוא פרסם מספר מאמרים אקדמיים בנושא, כמו גם מספר כתבות לציבור הרחב באמצעות 'זווית', סוכנות הידיעות של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה.

במסגרת תכנית ממשק, כעמית במנהל הפיתוח במשרד הפנים, נועם עסק בקידום התחומים הבאים:

הקמת אזור סביבה באתר של משרד הפנים, המאגד בתוכו תכנים, חומרים, מדריכים, חוקי עזר ושאלונים לציר פיתוח כלכלי בתחום הסביבה: כדי להנגיש תכנים הקשורים לאיכות הסביבה והחברה שמשרד הפנים עוסק בהם, וכדי להעביר מידע חיוני על אודות פעולות שרשויות יכולות לקדם בנושא, הוקם אזור סביבה באתר האינטרנט של המשרד. האזור מאגד בתוכו חוזרי מנכ"ל בתחום הסביבה, מדריכים, חוקי עזר בנושא סביבה, ושאלון המהווה בסיס לעבודת הרשויות בתחום הסביבה. השאלון מורכב משישה פרקים: תחבורה, אנרגיה, פסולת, בנייה ירוקה, מרחב ציבורי, חינוך ומבנה ארגוני כבסיס ליצירת תשתית בתוך הרשות המקומית.

ליווי רשויות מקומיות בקידום של פעולות סביבתיות לטובת פיתוח כלכלי-חברתי-סביבתי: רשויות שונות מעוניינות לקדם בתחומן תכנים סביבתיים, אך ניצבות בפני חסמים הנובעים מפערי ידע, וכן ממגבלות מצד השלטון המרכזי. מטרת הליווי לסייע להן לצלוח חסמים אלה וליצור עבורן תכנית פעולה שתסייע להן לקדם פעולות סביבתיות בעתיד.

כתיבת מדריך להתקנה של פאנלים סולאריים על מבני ציבור וקרקעות בנכסי הרשות המקומית: חסמים שהיו קיימים עד לא מזמן, מנעו מרשויות מקומיות לפתח את המעבר לאנרגיה מתחדשת באמצעות התקנה של פאנלים סולאריים בתחומן. כחלק מהגישה העכשווית לפיתוח תחום האנרגיה המתחדשת בישראל פחתו החסמים הללו משמעותית. המדריך מיועד לחשוף את הרשויות לכדאיות הכלכלית, לחשיבות ולדרך הנכונה והקלה ביותר להתקנה של פאנלים על גגות ועל שטחים שבבעלות הרשות המקומית. ניתן לצפות במדריך המלא כאן.

קידום הפיכתו של חוק עזר עירוני 'פסולת עודפת לעסקים' לחוק מומלץ מטעם משרד הפנים: עסקים רבים מייצרים כמויות גדולות של פסולת שאיננה חלק מזרם הפסולת הביתית, אלא מקורה בעסק עצמו. ללא חקיקה בנושא אין תמריץ לעסקים לצמצם את כמויות הפסולת שלהם, והרשות המקומית סופגת את עלות הטיפול בה. הפיכת חוק העזר לפסולת עודפת לעסקים ל'חוק עזר מומלץ' אמורה להעלות את המודעות ברשויות לחשיבותו. חוק העזר העירוני 'פסולת עודפת לעסקים' יגדיר תשלום של העסקים בהתאם לכמויות הפסולת המיוצרת, ויקטין את עלויות הפינוי וניקוי הפסולת ברשויות עצמן. החוק צפוי להביא לצמצום ייצור הפסולת ולקידום שימוש באמצעי כלכלה מעגלית.

ההשפעה של נועם על הסביבה בישראל: הוצאת מדריך להתקנה של פאנלים סולאריים על מבני ציבור וקרקעות בנכסי הרשות המקומית

כחלק מהגישה העכשווית לפיתוח תחום האנרגיה המתחדשת בישראל הושק מדריך המיועד לחשוף את הרשויות לכדאיות הכלכלית, לחשיבות ולדרך הנכונה והקלה ביותר להתקנה של פאנלים על גגות ושטחים שבבעלותה.

Please complete the captcha.