חזרה לרשימת עמיתים
מחזור י' 2021-2020

ד"ר נעמה ולד




ד"ר נעמה ולד היתה עמיתת ממשק במשרד להגנת הסביבה לצד גלית כהן, מנכ"לית המשרד, ולצד יובל לסטר, סמנכ"ל בכיר לתכנון ומדיניות. כיום נעמה מרכזת בכירה אנרגיה ושינוי אקלים באשכול תעשיות במשרד להגנת הסביבה. במסגרת התפקיד, נעמה מרכזת תמיכות להתייעלות אנרגטית ולהפחתת פליטות, ועוסקת בעיקר בפליטות גזי חממה מסקטור החקלאות והמזון ובבניית מנגנון וולונטרי לאיפוס פליטות למגזר העסקי.

לנעמה תואר ראשון בהצטיינות במדעי הרפואה, תואר שני בביוכימיה ודוקטורט בביואינפורמטיקה, שלושתם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בעבודת הדוקטורט חקרה נעמה מנגנוני הסתגלות לסביבה אצל חיידקים על ידי ניתוח חישובי של הקוד הגנטי שלהם. במסגרת בתר-דוקטורט באוניברסיטה העברית הובילה נעמה מחקר בתחום זיהוי דפוסים של מתילציית די-אן-איי הייחודיים לסוגי התאים השונים הקיימים בגוף.

לנעמה ניסיון כמנהלת מוצר בחברות ביוטק. בעבודתה בחברת אבוג'ן בע"מ ניהלה פיתוח של כלים חישוביים לזיהוי חיידקים בעלי השפעה חקלאית מיטיבה, ובחברת סיטוריזון בע"מ ניהלה פיתוח כלים חישוביים לזיהוי גנים בעלי חשיבות לאבחנה ולטיפול לצורך פיתוח תרופות וקביעת התוויות רפואיות נכונות.

 

במסגרת תפקידה במשרד להגנת הסביבה נעמה פעלה במספר תחומים:

 

כלכלה מעגלית – נעמה הובילה תהליך לקידום תעשייה מעגלית של פלסטיק מסוג PET בישראל. לבקבוקי השתייה פוטנציאל מִחזור גבוה ותשתית איסוף מפותחת, אך הם אינם ממוחזרים בישראל לתוצר איכותי שיכול לסגור מעגל כבקבוק חדש. למצב הקיים יש עלות סביבתית גבוהה בשל הצורך במשאבים בתוליים חדשים ובשל הפסולת הנוצרת. נעמה נפגשה עם מגוון בעלי עניין, ובהם גורמי מקצוע במשרדי הממשלה, יצרני בקבוקי משקה, תאגידי האיסוף, קמעונאים וממחזרים, וכינסה אותם לשולחן עגול שאִפשר שיח פורה על ההזדמנויות, החסמים ואפשרויות הפתרון. נעמה המשיכה לקדם את השיח עם השותפים לגיבוש מפת דרכים הכוללת צעדים של התעשייה והממשלה. במקביל, נעמה יזמה ומשתתפת בתהליך וולונטרי של התעשייה לקביעת מפרט עיצוב לבקבוקי משקה בני-מחזור.

קידום מודעוּת והכשרות לכלכלה מעגלית – נעמה פעלה לשינוי התפיסה הכלכלית הליניארית שאינה שמה דגש על שימוש חוזר ויעיל במשאבים. יש צורך בבחינה מחודשת של רוב הסובב אותנו כדי לתכננו מחדש בדרך מקיימת. לשם כך נדרש מגוון רחב של בעלי מקצוע בעלי מודעות סביבתית וידע מקצועי בכלכלה מעגלית. כיום המודעות בארץ לכלכלה המעגלית ולידע המקצועי הדרוש נמוכים מאוד. כדי לנצל את מגוון האפשרויות שמהפכת הכלכלה המעגלית צפויה ליצור יש להשקיע בטיפוח הון אנושי בעל כישורים מתאימים. נעמה כתבה נייר מדיניות על הצורך בקידום מודעוּת והכשרות לכלכלה מעגלית.

האתגרים הסביבתיים שישראל עומדת בפניהם מבחינת ההסתגלות (adaptation) למשבר האקלים, למשבר מגוון המינים ולמשבר הפסולת והאִפחוּת (mitigation) שלהם דורשים עשייה רבה ומגוונת שבחלקה עדיין לא מאופיינת דיה. נעמה שותפה לתהליך מיפוי ההכשרות הדרושות למעבר לכלכלה בת-קיימא בישראל יחד עם מִנהלת תעסוקה והכשרות מקצועיות במשרד האוצר.

אנרגיה מתחדשת – נעמה היתה חברה בצוות בין-משרדי של עמיתות ממשק הפועל לקידום האנרגיה הקהילתית. שאיפת הצוות היתה לקדם ייצור אנרגיה מתחדשת באופן מבוזר ומעצים חברתית. במסגרת זו נעמה השתתפה בפורומים רבים ועזרה למשתתפים בהם להשיג היכרות מעמיקה עם התחום, היא כתבה מסמך להנגשת התחום לרשויות המקומיות, ואף השתתפה בארגון יום עיון בנושא. נוסף על כך, נעמה פעלה לקידום תוכניות ניסיוניות חדשניות במסגרת רובע החדשנות בבאר שבע.

נגמר עידן "אחרַיי המבול". המבול כבר פה. אם נשתדל לא לטבוע מספיק בחוכמה, אולי אפילו נצליח לשחות.

ההשפעה של נעמה על הסביבה: קידום כלכלה מעגלית

כלכלה מעגלית היא המהפכה הבאה שכמעט אף אחד עוד לא שמע עליה. האופן שאנו מתנהלים בו עכשיו לא יכול להימשך – האשפה מצטברת והמשאבים מתדלדלים. כשמסתכלים סביב ורואים מה צריך להשתנות, המשימה נראית בלתי אפשרית. כמעט כל דבר, ממברשת השיניים ועד מגדלי מגורים, בנוי בצורה שצריך לחשוב עליה מחדש: כיצד להאריך את משך השימוש בו, ואיך יהיה ניתן לעשות בו שימוש חוזר יעיל. השיח והעשייה נמצאים בחיתוליהם. המשימה מאתגרת, אך איתה מגיעות גם הזדמנויות רבות. על ידי יצירת קשרים עם גורמים בממשלה, בתעשייה ובאקדמיה, כתיבת מסמך מדיניות בנושא וחיבור בין אלה שיודעים יותר ואלה שעוד לא מכירים, נעמה מקדמת את השיח על הכלכלה המעגלית. הפעילות לקידום סגירת מעגל בתחום ה-PET היא מהלך חשוב ובעל פוטנציאל להדגים את הכוח ואת היתרונות של מערכות מעגליות ולקדם שיתופי פעולה בין בעלי עניין החיוניים להצלחה.

Please complete the captcha.