חזרה לרשימת עמיתים
מחזור ח' 2019-2018

ד"ר רעות ברגר טל




ד"ר רעות ברגר טל היתה עמיתת ממשק באגף תכנון בכיר במשרד הבינוי והשיכון לצד האדריכלית הראשית, ורד סולומון ממן. היום היא אקולוגית מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה.

רעות היא בוגרת תואר שלישי באקולוגיה במכונים לחקר המדבר באוניברסיטת בן גוריון בנגב, ובתר-דוקטורט מאוניברסיטת אורהוס, דנמרק. בעבודת הדוקטורט והבתר-דוקטורט בחנה רעות כיצד מין של עכבישים מתמודד עם חוסר שונות גנטית כתוצאה מההתנהגות החברתית שלו, וכיצד תנאים אילו משפיעים על עמידותו למחלות. במהלך עבודת המחקר, השתתפה רעות במשלחות מחקר לנמיביה ולדרום אפריקה. עם חזרתה לארץ לאחר הבתר-דוקטורט ניהלה את הצד האקולוגי במעבדה לאקו-פיזיולוגיה של צמחי מדבר.

רעות הגיעה לתכנית ממשק מתוך רצון לתרגם עשייה מדעית ליישום בפועל. כמו כן, היא רואה בעשייה הציבורית הזדמנות לעשייה משמעותית המשפיעה על גורמים שונים בחיינו.

כעמיתת ממשק, עסקה רעות במשרד הבינוי והשיכון בתחומים הבאים:

  • פתיחת מאגר העסקה לאקולוגים: מטרת פתיחת המאגר היא יצירת האפשרות של המשרד להעסיק יועצים מתחום האקולוגיה על מנת להמעיט את השפעת התכנית על סביבתה. כחלק מפתיחת המאגר, רעות כתבה את ההנחיות לעבודת יועצים אקולוגים בשיתוף עם מכון דש"א, ובחנה את האפשרות לשילובם בתחילת הליך התכנון.
  • יום עיון בנושא קשר אדם לטבע: יום העיון עסק בשילוב הטבע ומגוון מינים במרחב הציבורי בעיר. התייחסות למגוון מינים בעת תכנון העיר הינו אמצעי ומטרה כאחד. כאשר מירב תושבי ישראל גרים בערים, שילוב טבע מקומי בעיר שם לנגד עינינו יצירה של מרחבים חינוכיים, שיוויוניים, שמירה על בריאות התושבים והקשר לחווית הטבע.
  • כתיבת הנחיות תכנוניות למיגור מחלת הלשמניה: בעשורים האחרונים ישנה עלייה דרסטית בכמות האנשים שנדבקו בלשמניה טרופיקה. אחת הסיבות היא פיתוח עירוני מואץ וכניסה של חיות בר לתחום היישוב. הרבה מיישובים אילו נמצאים בתחום התכנון של המשרד. רעות התאימה את ההנחיות התכנוניות של אגף מזיקים במשרד להגנת הסביבה לפעילות המשרד.
  • קידום מחקר על איכות התכנון של שצ"פים עירוניים: קידום איכות תכנונית של שצ"פים (שטחים ציבוריים פתוחים) עירוניים דורש בחינה של המוצר (השצ"פ) – כיצד הוא נתפס בידי התושבים ומהי איכותו. שצ"פ, בניגוד למוצר צריכה רגיל, הינו מוצר מורכב מבחינת כמות האנשים המשפיעים עליו, והיותו מוצר ציבורי מיסודו מקשה על היכולת לבחון אותו. קידום מחקר הבוחן את השצ"פ כמוצר מורכב יאפשר לטייב את התקשורת הבין משרדית בנושא ולבחון את איכות התכנון.

ראיתי בממשק אפשרות לראות עשייה בפועל, להשתלב ולהשפיע. אני מאמינה בעשייה הציבורית ובכוחה לשנות, וממשק מבחינתי מהווה צעד ראשון לקראת שינוי.

ההשפעה של רעות על הסביבה בישראל: יצירת הכליים לשילוב שיקולים אקולוגים בתוכניות של המשרד

בעידן בו מרבית אוכלוסיית העולם גרה בערים והטבע הופך רחוק ומצומצם, שילוב הטבע בעיר הוא חשוב לשמירת הקשר בין האדם והטבע. תכנון ערים המשלבות בתוכן טבע עירוני מאפשר לתושבים לחוות טבע אמיתי על כל יתרונותיו הבריאותיים, הנפשיים והחינוכיים.

Please complete the captcha.